آیات قرآن کریم در شأن امام حسین (علیه السّلام)

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

1. لؤلؤ و مرجان

“ یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان” ( الرحمن 22)
و خارج كرد از آن دو دریا ، لؤ لؤ و مرجان را .
از امام صادق (علیه السلام) روایت است كه منظور از” لؤلؤ و مرجان “ امام حسن و امام حسین علیهماالسلام است . ( تفسیر البرهان ، ج 4 ، ص 265، حدیث 3)

2. عروه الوثقی

“ ... فقد استمسك بالعروه الوثقی لاانفصام لها ...” ( بقره 256)
به رشته محكم و استواری چنگ زده و هرگز گسسته نخواهد شد . 
امام باقر (علیه السلام) از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می كند كه آن حضرت فرمود: هر گاه می خواهید به رشته محكمی چنگ بزنید ، پس علی و حسن و حسین را به ولایت بگیرید . ( کامل الزیارات ، ابن قولیه ، ص 51، حدیث 6)

3. پیروزی بزرگ

“ یا لیتنی كنت معهم فافوز فوزاً عظیما ً” (نساء73)
می گویند: ای كاش ما هم با آنها بودیم و به رستگاری بزرگی می رسیدیم . 
امام رضا (علیه السلام) به “ ریان بن شبیب“ فرمود: ای پسر شبیب! اگر دوست داری كه در مكان های بنا شده در بهشت با پیامبر و خاندانش باشی ، پس قاتلان حسین (علیه السلام) را لعنت نما ، ای پسر شبیب ! اگر دوست داری به ثواب كشته شدگان در راه حسین برسی پس چون او را یاد كنی بگو: “ ای كاش با آنان بودم و به پیروزی و كامیابی بزرگی می رسیدم “ . ( امالی ، صدوق ص130)

4. خویشاوندان پیامبر

“ واعبدوا الله و لا تشركوا به شیئآً و بالوالدین احساناً و بذی القربی ... “ (نساء 36)
و خدای یكتا را بپرستید و هیچ چیزی را شریك او نگیرید و احسان كنید به پدر و مادر و خویشاوندان . 
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است كه منظور از” والدین “ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه السلام) است و منظور از “ ذی القربی “ حسن و حسین علیهما السلام است . (بحارالانوار،ج23،ص269، ص19 )

5. نفس مطمئنه

“ یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربك راضیة مرضیة “ (فجر،27 و28)
تو ای روح آرام یافته به سوی پروردگارت باز گرد ، در حالی كه هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است . 
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود بخوانید ، كه آن سوره امام حسین (علیه السلام) است . 
“ ابو اسامه كه در مجلس حاضربود پرسید: چگونه این سوره به حسین بن علی اختصاص دارد ؟ فرمود : آیا آن سخن را نشنیده ای كه خدا فرمود یا ایتها النفس المطمئنه منظور خداوند از نفس مطمئنه حسین بن علی است كه دارای روح آرام یافته ای است و هم خدا از او راضی است و هم او از خدا راضی است . (بحارالانوار، علامه مجلسی ،ج44،ص218)

6. بشارت حسینی

“ قلنا یا نار كونی برداً و سلاماً علی ابراهیم “ (انبیاء ، 69)
ما خطاب كردیم: ای آتش ! برای ابراهیم سرد و سالم باش . 
امام صادق (علیه السلام) از امام حسین (علیه السلام) روایت می كند كه آن حضرت در كربلا ، قبل از كشته شدن فرمود :
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت : پسرم ! تو روزی به عراق می روی و به شهادت می رسی و جماعتی با تو به شهادت می رسند و سپس آن حضرت آیه مباركه فوق را تلاوت كرد ، و فرمود: جنگ برای تو و اصحابت سرد و سالم می شود . پس بشارت داد بر آنان كه به خدا قسم ! اگر ما را به قتل برسانند ، ما وارد بر پیامبرمان می شویم ... (بحارالانوار ، ج45 ، ص80 ، حدیث 6)

7. بشارت

و یبشر المؤمنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجراً حسناً . (کهف 2)
و اهل ایمان را كه عمل آنها نیكوست ، به اجر بسیار نكو بشارت دهد.
روایت شده است از ابن عباس كه گفت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بشارت داد علی و جعفر و عقیل و حمزه و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را به بهشت ؛ چون آنها مصداق الذین یعلمون الصالحات بودند . (بحارالانوار ، ج41 ، ص17، حدیث 10)

8 . ماه و خورشید

والقمر اذا تلاها و النهار اذا جلاها (شمس 2و3)
قسم به ماه كه پیرو آفتاب تابان است و قسم به روز ، هنگامی كه جهانی را روشن می كند . 
امام صادق (علیه السلام) فرمود :
منظور از آیه شریفه فوق امام حسن و امام حسین علیهما السلام است و منظور از والنهار اذا جلاها قیام امام زمان (عج) ... ( بحار الانوار ، ج24 ، ص73 ، حدیث6)

9. تخت های عزت

ان الابرار لفی نعیم علی الارائك ینظرون (مطففین ، 22و23)
به درستی كه نیكو كاران در بهشت متنعم هستند ، بر تخت های عزت تكیه زنند و نعمت های خدا را می نگرند . 
از ابن عباس روایت شده است كه این آیه در حق علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است . (مناقب ، ج4 ، ص2)

10. به چه گناهی كشتید ؟

و اذا الموؤدة سئلت بای ذنب قتلت . (تکویر 8 و 9 )
و هنگامی كه از دختر زنده به گور شده باز پرسند به كدامین گناه كشته شده است ؟ 
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است كه ، منظور از دو آیه فوق حضرت امام حسین (علیه السلام) است و این دو آیه در حق او نازل شده است . ( بحار الانوار ، ج23 ، ص 255، حدیث 6 و ج44 )

11. صور الهی

یوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة(نازعات،6و7)
روزی كه لرزنده بلرزد و پی آن لرزه دیگری افتد . 
از امام صادق (علیه السلام) روایت است كه منظور از الراجفه حسین بن علی (علیه السلام) است . (تدویل الایات ، ج2، ص762، حدیث 1)

12. مثل اصحاب کهف

ام حسبت ان اصحاب الكهف و الرقیم كانوا من آیاتنا عجباً . (الکهف ، 9)
آیا گمان كردی ، اصحاب كهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند ؟ 
منهال می گوید : به خدا در دمشق بودم كه دیدم ، سر بریده حسین بالای نیزه آیه فوق را تلاوت نمود و فرمود : شگفت تر از مثل اصحاب كهف ، حكایت كشته شدن و حمل (و بر نیزه شدن ) سر من است . (تأویل الایات)

13. مغربین

رب المشرقین و رب المغربین (الرحمن ، 17)
آن خدایی كه آفریننده دو مشرق و مغرب است . 
در روایتی كه از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه فوق پرسیدند ، ایشان فرمود : منظور از مشرقین رسول خدا و امیر المومنین علیهماالسلام است و منظور از مغربین امام حسن و امام حسین علیهماالسلام است . ( بحارالانوار ، ج24، ص69، حدیث 2)

14. آیه طهارت

انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً (احزاب ، 33)
خداوند چنین می خواهد كه رجس و هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاك و منزه می داند . 
روایات بی شماری در تفسیر این آیه شریفه از معصومین علیهم السلام وارد شده است كه فرموده اند ، منظور از اهل بیت خمسه طیبه هستند . (امالی، شیخ صدوق ، ص473)

15. پشتوانه امامت

و جعلها كلمة باقیة فی عقبه لعلهم یرجعون (زخرف 28)
و این خدا پرستی را در همه ذریه خود (محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ) تا قیامت باقی قرار داد تا فرزندانش به خدای یكتا رجوع كنند . 
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است كه فرمود : خداوند امامت را در پشت حسین (علیه السلام) قرار داد و نه امام دیگر از صلب اویند . ( تفسیر نوالثقلین ، ج4 ، ص 297 ، حدیث 26 )

16. مزدی نمی خواهم

قل لا اسئلكم علیه اجراً الا المودة فی القربی ... ( شوری، 23 )
بگو مزدی برای رسالت نمی خواهم مگر دوستی و محبت با خویشاوندانم . 
از رسول خدا سؤال كردند منظور از قربی در آیه فوق چه كسانی هستند ؟ حضرت فرمود : علی و فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام . ( شواهد التنزیل ، ج 2 ، ص 194 )

17. در راه حج

فخرج منها خائفاً یترقب ... ( قصص ، 21 )
پس (موسی ) هراسان از شهر خارج شد در حالی كه چشم به راه بود . 
وقتی امام حسین (علیه السلام) از مدینه به طرف مكه راهی شد ، آیه فوق را قرائت می كرد . ( ارشاد ، ج 2 ، ص 35 )

18. قاری قرآن

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون . ( شعرا، 227 )
و آنانكه ظلم و ستم كردند ، به زودی خواهند دانست كه به چه كیفر و دوزخ انتقامی بازگشت می كنند . 
در مقاتل معتبری آمده است هنگامی كه سر امام حسین (علیه السلام) را جدا نمودند و بر نیزه زدند ، آیه فوق را تلاوت می نمود . ( تفسیر برهان ، ج 3 ، ص 194 ، حدیث 5 )

19. اهل سجود

و تقلبك فی الساجدین ... ( شعرا ، 219 )
از ابی الجارود نقل شده است كه امام باقر (علیه السلام) فرمود : منظور از آیه فوق ، علی ، فاطمه ، حسن ، حسین و اهل بیت آنهاست . ( تأویل الایات ، ج 1 ، ص 396 ، حدیث 23 )

20. دور از شهر و دیار

الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله ... ( الحج ، 40 )
همان ها كه از خانه و شهر خود ، به ناحق رانده شدند ، جز این كه می گفتند : پروردگار ما خدای یكتاست .
امام صادق (علیه السلام) درباره آیه فوق فرمود : این آیه درباره علی و جعفر و حمزه نازل شد و در حسین (علیه السلام) تحقق یافت . بر همه آنان درود و سلام باد . ( بحارالانوار ، ج 44 ، ص 219 ، حدیث 9 )

21. پیروی از حسین – اطاعت از خدا

و من یطع الله و رسوله و یخش الله و یتقه فاولئك هم الفائزون . ( النور ، 52 )
و هر كس خدا و پیامبرش را اطاعت كند و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد ، چنین كسانی همان پیروزمندان واقعی هستند . 
رسول خدا ضمن حدیثی می فرماید : سعادتمند ، آنانند كه از دوستان و پیروان حسین (علیه السلام) هستند ، به خدا سوگند ایشان در روز قیامت پیروز و نیكبخت هستند . ( همان ، ص 225 )

22. من بیمار حسینم

فنظر نظرة فی النجوم فقال انی سقیم ( الصافات ، 88 و 89 )
پس نگاهی به ستارگان افكند و گفت من بیمارم و با شما به مراسم جشن نمی آیم . 
امام صادق (علیه السلام) درباره این آیه فرمود : ابراهیم (علیه السلام) بر مصایبی كه بر حسین (علیه السلام) فرود می آید اندیشه نمود و گفت : من از آنچه بر حسین (علیه السلام) می آید ، بیمار گشته ام . ( عوالم ، ج 17 ، ص 98 )

23. حسین (علیه السلام) و زكریا

لم نجعل له من قبل سمیا ً . ( مریم ، 7 )
و پیش از این هم نامی برای او قرار ندادیم . امام صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از آیه فوق حسین بن علی و یحیی بن زكریا است كه از قبل ، هم نامی نداشت و آسمان فقط بر آن دو ، چهل روز گریه كرد . 
گفته شد : گریستن آسمان چگونه بود ؟ فرمود : به سرخی طلوع و به سرخی ، غروب می كرد . ( کامل الزیارات ، ص 89 )

24. كلمه طیبه

الم تر كیف ضرب الله مثلاً كلمة طیبة كشجرة طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء . ( ابراهیم ، 24 )
آیا ندیدی چگونه خداوند كلمه طیبه را به درخت پاكیزه ای تشبیه كرد كه ریشه آن ( در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ 
امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه فوق فرمود : ریشه این درخت ، رسول خدا و شاخه آن امیر المومنین (علیه السلام) است و امام حسن و حسین علیهما السلام میوه آن به شمار می آیند كه نه تن از فرزندان او نیز شاخه های كوچك تر آنند و شیعیان نیز به منزله برگ آن هستند . ( کمال الدین ، ص 345 )

25. قربانی بزرگ

و فدیناه بذبح عظیم . (صافات ، 107 )
و او را در ازای قربانی بزرگی باز رهانیدیم . از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است كه فرمود : منظور از ذبح عظیم در آیه فوق امام حسین (علیه السلام) است . ( عیون اخبار الرضا ( ع ) ، ج 1 ، ص 209 )

26. سؤال بی جا

لایسئل عما یفعل و هم یسئلون . ( انبیاء ، 23 )
و او بر هر چه كه می كند سؤال نشود ، ولی خلق از كردارشان باز خواست می شود . 
مردی از امام هشتم (علیه السلام) پرسید : به چه خاطر امامت در صلب امام حسن قرار نگرفت ؟ حضرت فرمود : چون خداوند امامت را در صلب امام حسین (علیه السلام) قرارداد ودرصلب امام حسن (علیه السلام) قرار نداد و سپس ایه فوق را قرائت نمود . ( عیون اخبار الرضا ( ع ) ، جلد 2 ، ص 82 )

27. تفسیری از امام زمان (عج)

كهیعص ( مریم ، 1 )
سعد بن عبدالله قمی از امام عصر (عج) در مورد آیه فوق سؤال نمود ،امام (علیه السلام) فرمود : این حروف از خبرهای غیبی خداوند است كه به بنده اش زكریا داد . 
زكریا هنگامی كه به اسماء خمسه طیبه اطلاع یافت ، هر گاه به نام مبارك امام حسین (علیه السلام) می رسید ، اشك در چشمانش حلقه می زد . روزی از خداوند علت این حال را پرسید ، خداوند داستان كربلا را در قالب این حروف برایش بیان فرمود . 
پس "كاف" یعنی كربلا و "ها" یعنی هلاكت عترت و "یا" یعنی یزید كه قاتل آن حضرت بود و "عین" یعنی عطش و تشنگی كه بر آن حضرت مستولی می شود و صاد یعنی " صبر" آن حضرت بر كربلا . 
زكریا وقتی جریان را شنید ، سه روز از مسجدش خارج نشد و مردم را راه نداد و بر حسین (علیه السلام) گریست . ( قصص الانبیاء ، ص 398 )

28. رجعت

ثم رددنا لكم الكره علیهم و امددناكم ... ( اسراء ، 6 )
بار دیگرشما را برآنها غلبه دادیم ... 
امام صادق (علیه السلام) فرمود : اولین كسی كه در رجعت برگردانده می شود ، امام حسین (علیه السلام) است ... ( الحسین فی القرآن ، ص 96 ، به نقل از بحارالانوار )

29. ذی القربی

ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی ... ( النحل ، 90 )
همانا خدا خلق را فرمان به عدل و احسان می دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می كند ... 
از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است كه منظور از ذی القربی در آیه فوق امام حسن و امام حسین و ائمه دیگرند . ( کنز الدقائق ، ج 7 ، ص 257 )

30. اهل ذكر

فسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون . ( النحل ، 43 )
پس سؤال كنید ازاهل ذكر (علماء و دانشمندان ) اگرنمی دانید . از ابن عباس روایت شده است كه : منظور از اهل ذكر در آیه فوق محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام هستند . ( نهج الحق ، ص 210 )

31. به خاطر طایفه ات

و لولا رهطك لرجمناك و ما انت علینا بعزیز . ( هود ، 91 )
و اگر ملاحظه طایفه تو نبود سنگسارت می كردیم كه تو را نزد ما عزت و احترامی نیست . در روایتی آمده است كه منظور از " رهطك " علی بن ابی طالب و حمزه و جعفر و امام حسن و امام حسین علیهم السلام هستند . ( تفسیر القمی ، ج 2 ، ص 126 )

32. دو میوه بهشتی

والتین والزیتون و طورسینین ( تین ، 1 و 2 )
قسم به تین و زیتون و قسم به طور سینا . 
امام صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از تین امام حسن است و منظور از زیتون امام حسین (علیه السلام) است . ( تأویل الایات ، ج 2 ، ص 813 ، حدیث 1 )

33.جوانمردان

انهم فتیه آمنوا بربهم و زدناهم هدی . ( کهف ، 13 )
آنها جوانانی بودند كه به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم . 
ابو مخنف روایت كرده است كه سر مبارك امام حسین (علیه السلام) در كوفه ناگهان سرفه ای كرد وآیه فوق را قرائت نمود . ( بحارالانوار ، ج 45 ، ص 304 ، حدیث ، 3 )

34.سستی در پیمان

و لقد عهدنا الی آدم من قبل فنسی و لم نجد له عزماً . ( طه ، 115 )
و به یقین پیش از این با آدم پیمان بستیم ، پس فراموش كرد و او را استوار نیافتیم . 
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است كه فرمود : منظور از پیمان خداوند با حضرت آدم (علیه السلام) كلماتی بود در مورد محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام . ( کافی ، ج 1 ، ص 416 )

35.تعلیم به حضرت آدم (علیه السلام)

و علم آدم الاسماء كلها ثم عرضهم علی الملائكه . ( بقره ، 31 )
و خداوند همه نام ها را به آدم آموخت ، سپس آنها را بر فرشتگان عرض نمود . 
در تفسیری كه منسوب به امام عسگری (علیه السلام) است ، آمده كه منظور از اسماء در آیه فوق نام مبارك انبیا و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام است . ( تفسیر الامام ، ص 217 ، حدیث 100 )

36.آخرین راه

و ما ظلمونا و لكن كانوا انفسهم یظلمون . ( بقره ، 57 )
به ما ظلم نمی كنند ، بلكه به نفس خود ستم می كردند . 
از سكینه دختر امام حسین (علیه السلام) نقل شده است كه زینب (س) به امام حسین (علیه السلام) فرمود : برادر ! ما را به حرم جدمان رسول خدا برگردان ، حضرت فرمود : خواهرم ! برای ما راه دیگری نیست . آنگاه امام گریست و آیه فوق را قرائت نمود . ( موسوعه کلمات الحسین ، ص 400 ، حدیث 187 )

37.خدا را شاهد می گیرم

قال انی اشهد الله و اشهدواانی بریء مما تشركون . ( هود ، 54 ) 
گفت : من خدا را گواه می گیرم ، و شاهد باشید كه من از آنچه جز او شریك وی می گیرید بیزارم . 
در مقاتل معتبر آمده است كه ، امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا میان میدان ایستاد و آیه فوق را قرائت نمود . ( خصائص الحسینیه ، ص 357 )

38.مقابل اهل حرم

ولا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق ... ( اسراء ، 33 )
و كسی را كه خداوند خونش را حرام شمرده نكشید ، جز به حق . 
امام صادق (علیه السلام) فرمود : با وجودی كه خدا كشتن به غیر حق را حرام نموده بود ، امام حسین (علیه السلام) را در میان خانواده اش به قتل رساندند . ( بحارالانوار ، ج 44 ، ص 218 )

39.دو لب مبارك

الم نجعل له عینین و لسانا و شفتین . ( بلد ، 8 و9 ) 
آیا ما به او دو چشم عطا نكردیم و زبان و دو لب به او ندادیم . 
از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است كه فرمود : منظور ازعینین رسول خدا است و منظور از لساناً امیر المومنین (علیه السلام) است و منظور از شفتین امام حسن و امام حسین علیهماالسلام است . ( الحسین فی القرآن ، سید محمد الواحدی ، چاپ اول ، ص 215 )
 
http://daftare7.blogfa.com/post-42.aspx
----------------
----------